כן - לסקרן על ההתחלה
לפתוח עם נתון מפתיע, ציטוט מהפכני או סיפור אישי קצר, כל דבר שיגרום לקהל לרצות לשמוע עוד
ממך ולהבין איך הנושא הזה סופר רלוונטי עבורו, ובמיוחד עכשיו.
לא – להקדים ולומר
בלי להתנצל, בלי הקדמות, בלי הסברים, בלי בהמשך עוד אפרט על..., בלי בשעה הקרובה נדבר
על... פשוט תדברו על.
כן – להתמקד במסר אחד
לבחור מסר אחד ספציפי שחשוב לך להעביר, שמחובר לידע המקצועי או האישי שלך או גם וגם,
שרלוונטי לקהל ויש בו ערך והוא מחדש ומרענן ונותן זווית אחרת לנושא.
לא – להתפזר ולקוות לטוב
לא קורות חיים, לא סיפור חיי, לא כל מה שלמדת או סקירה של כל הידע בעולם. התפקיד שלך הוא
לבחור ולסנן מתוך כל החומרים והסיפורים והמחקרים, מה נכנס ומה בחוץ, לא של הקהל.
כן – להכניס הצגה עצמית
חשוב שהקהל יתחבר אליך, יכיר אותך, יבין מה הסיבה שנבחרת לדבר על הנושא הזה, מאיפה הידע
שצברת ואם אתם כבר מכירים, תמיד אפשר להוסיף משהו אישי שיאיר עוד זוית או לפחות יגרום
להם לחייך
לא – לדלג על עצמך
אל תניחו שכולם יודעים או זוכרים מי אתם, מה למדתם או מאיפה הגעתם, הצגה עצמית ממוקדת
ומותאמת לקהל ולמסר מייצרת אמון וביטחון ובסוף היא הדרך הכי קצרה להניע אותם לפעולה.
כן – להיות אוטוריטה
כל מה שנכנס חייב לחדש ולתת ערך ספציפי, המשמעות היא שעליכם לחקור, ללמוד, להביא את
המילה האחרונה, להנגיש חומרים מכל העולם, להיות מקוריים, להפתיע ולתת דוגמאות שיורידו את
המילים והמספרים למציאות.
לא – לחזור על הידוע
אני לא הולכת לחזור כאן על הידוע. בטוחה שאתם מבינים אותי.
כן – להתכונן
דיבור עם קהל זה דבר מחייב, הכנה לא אומרת שצריך לדקלם או ללמוד בעל פה, המשמעות היא
להבין מה המטרה, מי הקהל, מה הציפיות, איפה יכולות לצוץ התנגדויות ובגדול לעשות הכל כדי
להצדיק את ההזדמנות שקיבלת.
לא – לאלתר
אם אתם לא אדיר מילר או עדי אשכנזי, אז לא, אלתור עובד רק כשאתם סופר מקצוענים, שולטים
בכל ניואנס וחיים את הבמה. כן, זה הפוך על הפוך וברוב המקרים לאלתר זה אומר שהארכתם,
שעממתם ונסחפתם.
כן – להשקיע במצגת
רגע, אתם צודקים, לא חייבים מצגת, אבל אם כן אז עד הסוף. המצגת עוזרת לכם לשלוט בפרטים,
נותנת עוד מימד ויזואלי למסר, מחברת את הקהל דרך סרטונים, ציטוטים והשיא - תמונה שלכם
מכיתה א'2
לא – להפוך וורד לפאוורפוינט או לתת לילדים שלכם לעשות את המצגת
בלי תמונות של משפחה מחייכת ושתיל צומח, בלי פונט אריאל או דיוויד, בלי שקפים עמוסים, בלי
מעברים, הכותרת היא המסקנה או השאלה ומטרתה לתת את הפואנטה והתמונה צריכה להיות
ממדרגה שניה (כלומר – לא הדבר הראשון שחושבים עליו)
כן – להתלהב
אין ברירה, גם בפעם האלף, גם אחרי יום מורכב במיוחד, גם אם מחכה לך שיחה קשה, גם כשיש
אנשים לא נחמדים בקהל, הכל תלוי בחיוך שלך. עם כל הכבוד למסר ולמצגת, אנשים מתחברים
לאנרגיה וזאת בדיוק העבודה שלך, לעמוד (לא לשבת) ולהתלהב במקסימום עד שאחרון האנשים
יוצא מהחדר.
לא – לסמוך על הקהל
לא בטוח שהם יצביעו או יענו, גם אם השאלה היא מי קם היום בבוקר, לא תמיד הם יצחקו במקומות
הנכונים ויהיו כאלה שיפהקו או סתם יהיו תקועים בנייד. לפעמים זה לא קשור אליך, לפעמים קצת,
אבל בכל מקרה, כשמדברים עם קהל האחריות היא רק על אדם אחד.
כן – לסגור חזק ובטוח
אנשים זוכרים את הסוף, תנו פאנץ', תשאירו חיוך, מקום למחשבה, רצון לעמוד בתור לשאול שאלה.
לא – לסיים עם ... או לסיים יותר מפעם אחת
זה ברור נכון? אז אפילו שאני ממש רוצה, נסיים כאן, הייתם קהל נהדר!
Comments