הצגה עצמית דווקא עכשיו
top of page

הצגה עצמית דווקא עכשיו

ההתחלה כמו תמיד היתה במקרה


זאת היתה הסדנה הפרונטלית האחרונה שעשיתי לפני שהעולם נסגר ולמרות שלא היתה לי מצגת מסודרת ולו"ז הדוק משהו קרה שם. כאילו כל השנים בהן כתבתי אודות עם ולאנשים וכיוונתי אותם למה דווקא כן חשוב להכניס פנימה ועל מה אפשר לדלג, הכינו אותי לרגע הזה.


אבל לפני הקסמים והאורות היו גם התנגדויות שקצת הפתיעו אותי.


התחלתי בסיפור על לקחת מקום, על אומץ, על כמה הארוך הוא דווקא הקצר וכמה זאת האחריות שלנו להציג את עצמנו כמו שצריך. זה הפתיע אותי למרות שזה לא אמור כי בשנתיים האחרונות, במסגרת "יוצאים לאור" כל פעם שמגיע הרגע של ההצגה העצמית בהרצאה, אני קולטת איך אנשים מסתבכים, מדלגים, מגמגמים, מוותרים על חלקים משמעותיים ברזומה שלהם, מתביישים ועוד ועוד…


כמה קשה לנו להציג את עצמנו כמו שצריך, עד הסוף, בביטחון ונוכחות מלאה, לתת רגע מקום למי שאנחנו בצורה מסודרת, מאורגנת ולהיות גאים עד הסוף בכל חלק וחלק.


תכלס, כמה היינו רוצים שלכל מקום שנגיע יהיה מישהו שיציג אותנו ככה עם כל ההישגים, בצורה מרשימה, אבל מחוברת לאמת, עם אנקדוטות קטנות ואפילו יפתיע ככה עם משהו ששכחנו. קצת אירוני שאנחנו מעדיפים לתת את השליטה למישהו אחר, לפעמים שבכלל לא מכיר אותנו, שיספר לאחרים מי אנחנו.

הצגה עצמית עוזרת למי ששומע או קורא אתכם לתת בכם אמון, לסמוך עליכם, להקשיב ולהתמסר, היא מפזרת עננים של חששות וספקות, היא יוצרת בהירות והיא הבסיס הראשון להיכרות אתכם.


הצגה עצמית זאת הדרך הכי קצרה ויעילה, לספר את ועל עצמנו לאחרים ולכן חשוב שנדע איך לעשות את זה נכון.


בכל אופן, כנראה שזה הגיע בזמן הנכון כי מאותו יום קיבלתי מבול של פניות לתרגל הצגה עצמית ואפילו התראיינתי על זה בפודקאסט של ביסמוט ויפרח. ניסיתי לחשוב למה זה כזה דחוף עכשיו והתשובה שעלתה לי היא שבתוך כל חוסר הוודאות בעולם, הנה משהו שיש לנו שליטה עליו, הדרך בה אנחנו מציגים את עצמנו בעולם.


אז מוכנים? הכנתי כמה עקרונות להצגה עצמית


עקרון 1 – תגיעו מוכנים

זה נכון שיש פה מקום לאלתור והתאמות, בהתאם למקום, לקהל, לזמן ולמטרות (עוד מעט נגיע לזה) אבל את הבסיס אתם צריכים לדעת בעל פה, לשלוף בלי להתלבט ולהיות מוכנים עם הצגה שאתם מרגישים בה נוח וטוב ועוזרת לכם לתמצת את מי שאתם.


עקרון 2 – אם יש ספק אין ספק

הרבה פעמים נדמה לנו שאנשים כבר מכירים אותנו, כי הם חברים שלנו ברשת, כי חבר חיבר ביננו, כי הכרנו פעם לפני הילדים, כי הכרנו פעם בנסיבות אחרות אז אם יש ספק אין ספק.

אפשר להוסיף משפט פתיחה בסגנון, אנחנו קצת מכירים אבל בכל זאת חשוב לי לעשות רגע סדר ולהציג את עצמי או בטח חלק מזה אתה כבר יודע אבל לפני שנתחיל אני רוצה להציג את עצמי. זה מייצר שקט בתוך החוסר וודאות, זה מנומס ואפילו נעים וזה גם משדר מקצועיות ורצינות.


עקרון 3 – דומה מושך דומה

מכירים את זה? מסתבר שאנחנו נמשכים למי שדומה לנו או לפחות זה מרגיש לנו יותר נוח וטבעי בהתחלה ולכן מומלץ לנסות לשלב בהצגה העצמית חלק שמדגיש את החיבור ומייצר הזדהות.

אני תמיד אחפש את הממשק ואתחיל משם. זה יכול להיות דרך קורס שלמדתי, פרויקט שניהלתי, תחביב, חיה או חלום או מקום. אם אין לי מושג מי בקהל או אם זה קהל הטרוגני, אני יכולה להתחבר לזמן, לאקלים או לתקופה ולייצר את החיבור משם.


עקרון 4 – קרדיטציה

הצגה עצמית טובה עונה על שאלה אחת פשוטה " למה שאני אקשיב לך?" ולכן חשוב שניתן תשובה כמה שיותר מהר ולא נסתיר את הניסיון שלנו. הרבה פעמים אני שומעת מאנשים "אבל זה לא קשור למה שאני עושה היום או לסיבה שבאתי לבקש השקעה או להרצות או להתראיין לעבודה" והרבה פעמים זה דווקא מאד קשור, כי אם עבדת במקום מוכר או הרבה שנים או בתפקיד בכיר זה מייצר אמון ואם ניהלת פרויקטים גדולים או מורכבים זה אומר הרבה על האישיות שלך וכנ"ל לגבי לימודים, התנדבות וכל דבר אחר.

אל תתקמצנו. אנשים רוצים להבין מי אתם, לראות את המכלול ודווקא מה שמרגיש לנו לא קשור או שייך מייצר הרבה פעמים זווית נוספת, ייחודית ומעניינת להבין את הסיפור שלנו.


עיקרון 5 – סוד הספציפיות

אנחנו זוכרים מספרים, שמות ודוגמאות ושוכחים או מדלגים על הכללות וכותרות. הנתונים הספציפיים מייצרים אמינות ומשהו להיאחז בו ולכן חשוב לשלב כמה שיותר דוגמאות ספציפיות שימחישו ויפרטו את הנכסים שלכם.

למשל במקום אני אוהבת ללמוד, אפשר להגיד בעשור האחרון למדתי בישול טבעוני, סקסופון וגינון טבעי אבל אני הכי גאה בלימודי הפילוסופיה הטיבטית והבינה של האטום שהחלטתי לקחת.

תראו כמה הרבה אנחנו יכולים להסיק מהדוגמאות. אותו הדבר עם מספרים ושמות. במקום להגיד אני כבר הרבה שנים בתחום ועבדתי בארגונים שונים אפשר לומר, עד היום עבדתי בשיטה הזאת 7362 פעמים ובין היתר עם ארגונים שאתם בטח מכירים כמו… ועם מנהלים בעיקר בתפקידים של…

ואם אתם בתחילת הדרך, זה לגמרי בסדר, תתחילו לאסוף.


עקרון 6 – ספרו סיפור לא קורות חיים

אנחנו רגילים לספר על עצמנו כרונולוגית, אני בדרך כלל מאבדת את זה באז השלישי. ואז הלכתי לעבוד ב… ואז ביקשו ממני לעשות את… ואז הכרתי מישהו שאמר לי ש… מכירים את זה? דרך אחת לשבור את המסע המעייף והצפוי הזה היא לארוז דברים יחד למשל: 3 דברים כיוונו אותי בעשיה או אני גאה במיוחד ב-3 תפקידים שעשיתי בעשור האחרון או 3 אבני דרך הובילו אותי לרגע הזה.

והדרך השנייה היא כמובן לספר סיפור. זה יכול להיות סיפור קצר שמספר איך הכל התחיל או מאיפה נולד החיבור, סיפור שמספר למה אתה במקצוע הזה או איך הכל קרה לגמרי במקרה.


עקרון 7 – רלוונטי ובלתי צפוי

הצגת עצמית צריכה להיות קודם כל רלוונטית. רלוונטית לזמן שיש לכם, למקום ולמטרה וכמובן לקהל. כשאנחנו לא רלוונטיים נוצר פער ונתק וסימן שאלה איך זה קשור ומחובר למטרה ולמי שנמצא מולנו.

אבל עם כל הכבוד לרלוונטיות (ויש כבוד) בעולם מלא גירויים אנחנו חייבים למצוא גם בהצגה העצמית שלנו את החיבור עם הבלתי צפוי. זה יכול להיות דרך הומור, סיפור קצר, תחביב ילדות, שיא גינס וכל דבר שמחובר למי שאנחנו ויותר את הטוויסט שגורם לצד השני להסתקרן.


דוגמאות? אם תשאלו את ההורים שלי הם יגידו ש… משהו קטן שלא הרבה יודעים עלי… אני יודע שזה יפתיע אתכם אבל אני גם… הסיפור הכי מצחיק עלי הוא ש… יש לי שריטה שזה הזמן לגלות ש…


עקרון 8 – אפקט האקורדיון

כשאתם מאומנים ומתורגלים ויודעים כמעט בעל פה את ההצגה העצמית שלכם גם אם מעירים אתכם באמצע הלילה, שימו לב שהצגה עצמית צריכה להיות גמישה ולדעת להשתנות. מעבר לקצר או ארוך, ממש כמו באקורדיון (כל הזכויות שמורות לדקלה) צריך לדעת איזה חלק להאריך ולהדגיש ואיפה אפשר לצמצם ולקצר, לשחק עם המרקר בהתאם למטרה שלנו, לאנשים שמקשיבים לנו, למרחב בו אנחנו נמצאים וגם בהתאם לאנרגיה ולאווירה ולתרגם את ההצגה שלנו לכל המשתנים שיש.


עקרון 9 – ואחרי כל ה"מה" שימו לב גם ל"איך"

לפעמים אני קוראת הצגות מעולות, כל מילה במקום, יש קרדיטציה ודוגמאות וגם סיפור ונוכחות אבל כשמגיע רגע האמת ומתחילים לתרגל, פתאום אני מגלה שיש חלק שנאמר ממש בשקט או במהירות שיא, מילים שנבלעות או דוגמאות שמסופרות בקצב איטי במיוחד.


האנרגיה שאתם מביאים אתכם להצגה עצמית לא פחות חשובה מהתוכן.

שימו לב איפה יורדת התשוקה וההתלהבות, מתי אתם מתעייפים ומעייפים ומדברים לאט, איפה אתם לא בנוכחות מלאה ואיך הקול שלכם משתנה כשאתם גאים במיוחד. תתאמנו על ההצגה בקול רם, תחזרו על המקומות שיותר מביכים אתכם, תרגלו את המשפטים שפחות זורמים לכם, קצרו איפה שהמתח יורד, גוונו במקומות של חזרתיות וסיימו במשפט שמשאיר טעם של עוד בנקודה ברורה, בלי שלוש נקודות.


יאללה רוצים שנתרגל קצת יחד?

  1. מי אני?

  2. מה אני עושה?

  3. ספציפיות – שימו מספרים, שמות או דוגמאות

  4. טוויסט – בחרו משהו מפתיע ומסקרן

  5. אופציה – סיימו בהנעה לפעולה – בקשה, שאלה, רעיון.

לפני סיום, עוד משהו חשוב. כשאתם מציגים את עצמכם, תנו מקום לשם המלא שלכם, גם אם הוא ארוך, גם אם כבר מכירים, השם שלכם מייצג את הנוכחות שלכם.

יופי, יש לכם הצגה עצמית, עכשיו נסו לחשוב "על מה הייתם רוצים שיזכרו אתכם?" איזו השפעה תרצו שתהיה לכם על אנשים. מעבר לטייטל המקצועי והרשמי שלכם, נסו להביא את מה שאתם אוהבים במקצוע, את הסיבה שאתם שם, את מה שאתם מבקשים להגשים ובאותה נשימה גם איזו בעיה אתם באים לפתור, עבור מה ימליצו עליכם, יחברו אתכם, יבואו לשמוע אתכם או ייקחו אתכם לתפקיד.

התשובה שלי היא: "אני עוזרת לאנשים להתחבר ולהכיר זה את זה ובעיקר את עצמם, דרך סיפורים" מוזמנים לכתוב כאן את התשובה שלכם.


bottom of page